Filmek haladóknak. Szerzői nagy falatok, az átlagosnál felkavaróbb rendezői víziók kaptak helyet a rovatban – olyan filmesek művei, akik merészen kísérleteznek a filmnyelvvel.
A francia kiadás (12)
színes, amerikai-német vígjáték, 108 perc, 2021 • rendezte: Wes Anderson
Egy szerkesztőség és néhány viccesen fura történet. Andersonhoz legalább annyira vonzódnak a világsztárok, mint egykoron Robert Altmanhoz és Woody Allenhez. Neki is különbejáratú világa van. Amely persze nem csak neki lehet otthonos. Hanem mindenkinek, aki vevő erre a legkülönfélébb filmtörténeti irányzatokból teremtett, karikatúraszerű, de nagyon is személyes hangulatú világra.

Amerikai anzix (12)
fekete-fehér, magyar filmdráma, 92 perc, 1975 • rendezte: Bódy Gábor
Az 1848-as forradalom veteránjai közül jónéhányan harcolnak az amerikai polgárháborúban, az északiak oldalán. A téma is érdekes, de Bódy Gábor, ahogy mindig, formailag is megdolgoztatja nézőjét: kísérletezik a nyersanyaggal, térrel és idővel – vagyis mint mindig, most is együttgondolkodásra ingerel.
Az édes élet (16)
fekete-fehér, olasz-francia filmdráma, 174 perc, 1960 • rendezte: Federico Fellini
Marcello írói álmokat dédelgetett, végül újságíró lett. Egy bulvárlapnál dolgozik, a felső tízezer fényűző társasági életének ismert figurája és krónikása. Élvezi a hamis csillogását, tudja mit takar ez, mégis eladja lelkét az ördögnek. Fellini egyik főművének hatása megkérdőjelezhetetlen.
Az éjszaka (12)
fekete-fehér, olasz-francia filmdráma, 122 perc, 1960 • rendezte: Michelangelo Antonioni
Giovanni, a Milánóban élő sikeres író sivárrá vált belső világa lepleződik le a felesége, Lídia előtt egyetlen nap alatt. Lídia híres magányos sétáját a külvárosban a haldokló barátjuknál tett reggeli kórházi látogatás és az ürességet fényűzéssel leplező nagypolgári estély fogja közre, hogy aztán a hajnal hideg sivárságában szembesítse férjét egykori önmagával. Antonioni filmnyelvi kísérletezése ma is élmény, Marcello Mastroianni és Jeanne Moreau alakítása nemkülönben.

Az én XX. századom (12)
fekete-fehér, magyar játékfilm, 99 perc, 1989 • rendezte: Enyedi Ildikó
A XX. századdal egyszerre érkezik Magyarországra Dóra és Lili, az egymástól csecsemőkorukban elválasztott ikerpár, akik azóta is külön utakon járnak. Enyedi első, cannes-i díjas játékfilmje a magyar mozgókép történetének egyik legszebb, legvarázslatosabb alkotása.
Bachmann tanár úr és az osztálya (12)
színes, német dokumentumfilm, 217 perc, 2021 • rendezte: Maria Speth
Maratoni hosszúságú, ám épp ezért is nagy hatású krónika bevándorló diákokról és a sapkás tanárról, aki mindennél jobban szereti ezeket a gyerekeket. Mintha mi is ott ülnénk közöttük – és közben rengeteget megtudunk a világról, amelyben jelenleg élünk.
Evolúció (16)
színes, német-magyar filmdráma, 97 perc, 2021 • rendezte: Mundruczó Kornél
A holokauszt traumája három érzelmi és idősíkon, egy különleges filmes kísérletben. Mundruczó és Wéber Kata saját színházi produkciójukat adaptálták felkavaró, komplex moziélménnyé.

Gyújtogatók (16)
színes, dél-koreai filmdráma, 148 perc, 2018 • rendezte: Lee Chang-dong
A futárként dolgozó Dzsongszu véletlenül belebotlik gyerekkori szomszédjába, a bájos Hemibe. A lány megkéri Dzsongszut, hogy vigyázzon a macskájára, amíg ő távol van. Az utazásból már nem egyedül tér vissza, hanem újdonsült barátjával, a dúsgazdag és titokzatos Bennel. A 2018-as cannes-i filmfesztivál egyik szenzációjának minden pillanata megfejteni való filmrejtvény.
Háromezer év vágyakozás (16)
színes, ausztrál-amerikai fantasy, 108 perc, 2022 • rendezte: George Miller
A klasszikus dzsinn-történet a Mad Max rendezőjétől, modernizálva és szenvedélyes, költői szerelmi történetbe ágyazva. Különleges látványvilággal és zseniális színészekkel. Hangulata egzotikus, stílusa különleges.
Jöjj és lásd! (16)
színes, szovjet filmdráma, 142 perc, 1985 • rendezte: Elem Klimov
Minden idők talán legkegyetlenebb és legőszintébb háborúellenes filmje egy parasztfiúról, aki beáll a partizánok közé. Mélységesen felkavaró, kompromisszumok nélküli, radikális műremek a háború bestiális, igazi arcáról.
Madeline a mélyben (16)
színes, amerikai filmdráma, 93 perc, 2018 • rendezte: Josephine Decker
A New Jersey-i tinédzser, Madeline lelkes tagja egy jónevű, progresszív kísérleti színházi társulatnak. Édesanyja szemében Madeline védtelen, mentálisan sérült teremtmény, akinek állandó felügyeletre van szüksége, ezért aggódva figyeli, hogy lánya egyre fontosabb szerepet kap a csapat munkájában. Izgalmas formavilágú, zaklatott és egyedi felnövéstörténet, kifejezetten haladóknak!
Melegvizek országa (16)
színes, magyar-szlovák-norvég-német filmdráma, 82 perc, 2022 • rendezte: Igor Buharov, Ivan Buharov
Kaktusszá változtatható-e az ember? Egyáltalán – meddig tágítható az emberi tudat? A szereplők egytől egyig utat keresnek egy hitehagyott világ útvesztőiben. A kortárs magyar kísérleti film szuperduója fáradhatatlanul lépdel előre az izgalmas ismeretlenbe. Kulcsszó: klorofil!

Minden, mindenhol, mindenkor (16)
színes, amerikai sci-fi akciófilm, 139 perc, 2022 • rendezte: Dan Kwan, Daniel Scheinert
A Marvel-filmekben látható játék a lehetséges valóságokkal a kanyarban sincs ehhez az egészen elképesztően tempós vizuális őrülethez képest – amelynek legnagyobb érzelmi teljesítménye, hogy a multiverzumot arra használja, hogy közel hozzon egymáshoz egy anyát és kamaszlányát.
Mulholland Drive (16)
színes, amerikai-francia thriller, 145 perc, 2001 • rendezte: David Lynch
Először úgy volt, hogy ebből is tévésorozat lesz. Ám Lynch végül folytatásos tévés formában nem készítette el a Los Angelesben játszódó Twin Peaks-t. „Csak” egy önálló, ellentmondásos, ezer titokkal teli remekmű lett belőle.
Napszállta (16)
színes, magyar-francia filmdráma, 142 perc, 2018 • rendezte: Nemes Jeles László
A Saul fia rendezője a kosztümös filmről is másképpen gondolkodik: második nagyjátékfilmjével az első világháborút megelőző időszakban kalauzolja nézőit a békebeli, de már nagyon is forrongó Budapesten. Leiter Írisz hosszú évek után tér vissza az Osztrák-Magyar Monarchia sokszínű és nyüzsgő városába. A korán elárvult fiatal lány minden vágya, hogy néhai szülei legendás kalapszalonjában kapjon munkát…
Nyári mozi (12)
fekete-fehér, magyar road movie, 65 perc, 1998 • rendezte: Tolnai Szabolcs
Egy önbizalomhiányban szenvedő rendező és egy kamerát sohasem látott operatőr, meg egy virsli-kutya szerencsétlenkedik a nyári hőségben, a Vajdaságban. Filmet készítenének a bácskai jelenről – vagy miről is? –, maguk se tudják. Végül se utazás, se nők, se film. Vagy ilyen lenne a bácskai road movie? Ilyen bizony!
Oidipusz király (16)
színes, olasz-marokkói filmdráma, 104 perc, 1967 • rendezte: Pier Paolo Pasolini
Sajátos módon adaptálta filmvászonra Szophoklész drámáját az olasz film egyik fenegyereke. A cselekmény két szálon fut: a XX. században játszódó történet főhőse egy katonatiszt családjába születik, és apja már az első perctől féltékeny rá. Az ókori legendában pedig a kis Ödipuszt egy jóslat miatt halálra szánják, távol családjától nevelődik fel.
Oldboy (18)
színes, dél-koreai thriller, 120 perc, 2003 • rendezte: Chan-wook Park
A 80-as évek végén, Oh Dae-soo-t, a teljesen átlagos családapát elrabolják saját háza elől és évekig fogva tartják egy privát cellában, ahol az egyetlen kapcsolatot a külvilággal egy televízió jelenti számára. Így szerez tudomást róla, hogy feleségét megölték és a rendőrség őt gyanúsítja. A filmtörténet egyik legkülönlegesebb bosszúfilmje, olyan záró csattanóval, amely a mai napig zavarba hozza a befogadót.

Psyché (16)
színes, magyar filmdráma, 261 perc, 1980 • rendezte: Bódy Gábor
A Weöres Sándor verses regénye alapján készült film különleges mozgóképes teljesítmény. Bódy, a magyar filmtörténet tragikus sorsú zsenije a mitologikus tematikájú és idejű történetet sajátos dramaturgiával, különleges szerelmi vízióvá varázsolja.
Sátántangó (12)
fekete-fehér, magyar filmdráma, 450 perc, 1994 • rendezte: Tarr Béla
A film, aminek a megtekintése is esemény, és nem csak azért, mert rámegy a fél napunk: a Sátántangó nem sportteljesítmény, hanem nemzeti kultúrkincs, a magyar filmművészet egyik legfontosabb alkotása. A legmélyebb víz. És most a SuliMozisok is elmerülhetnek benne!
Solaris (12)
színes, szovjet sci-fi, 165 perc, 1972 • rendezte: Andrej Tarkovszkij
Az űrállomáson valami rejtélyes jelenség szedi áldozatait. S még az is lehet, hogy ez a valami tényleg megfoghatatlan. A keleti blokk legfontosabb tudományos-fantasztikus filmje nem könnyű falat, de a műfaj fiatalabb rajongóinak is érdemes emésztgetni.
Sztalker (12)
színes, szovjet sci-fi, 162 perc, 1979 • rendezte: Andrej Tarkovszkij
A sivár iparváros lepusztult perifériáján elterülő és az élet szabályaival dacoló, rejtélyes hely a Zóna. Tarkovszkij nézőt próbáló, klasszikus műve 40 év után azok közé a filmek közé tartozik, amelyekben elmerülni legalább akkora kihívás, mint a legnehezebben emészthető mai szerzői filmek legjavában.
Természetes fény (12)
magyar-német-lett-francia filmdráma 103 perc, 2021 • rendezte: Nagy Dénes
A második világháborúban a keleti fronton harcoló alakulatok mellett csaknem százezer magyar katona teljesített szolgálatot a front mögötti megszállt területeken. A Berlinben Arany Medvét nyert, erős atmoszférájú, lenyűgözően fényképezett, felkavaró alkotás az akkori megszállt Szovjetunióban játszódik, egy kiismerhetetlen, mocsaras erdőség környezetében…

Történetek a végtelenségről (16)
színes, svéd-német-norvég-francia filmdráma, 78 perc, 2019 • rendezte: Roy Andersson
Ez az egészen különös hangulatú filmvers helyzetek és szituációk humoros sorozata, amelyben a hétköznapok banalitása átlagos emberek érzéseit hozza felszínre. Legyen akár szó hitét vesztett papról, élete átlagosságát sirató idős férfiról, menetelő hadifoglyokról, táncoló kamaszokról, vagy akár egy cipő bekötéséről – minden pillanat bírhat jelentőséggel.
Wendy (12)
színes, amerikai fantasztikus film, 111 perc, 2020 • rendezte: Benh Zeitlin
Wendy egy poros kis étkezdében figyeli anyukáját, ahogy robotol. A kislány megismerkedik Péterrel és barátaival, akikkel mágikus utazásra indulnak az örökké tartó gyerekkor reményével kecsegtető, mesebeli trópusi szigetre. A messzi dél vadjai rendezője ezúttal Pán Péter meséjét értelmezte át a női főszereplő szemszögéből – egyértelműen a nagyobbak számára adaptálva.
Korhatár-besorolás:
(0) korhatár nélkül megtekinthető
(6) hat éven aluliak számára nem ajánlott
(12) tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott
(16) tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott
(18) tizennyolc éven aluliak számára nem ajánlott