Régi nemzetközi filmeket nézni izgalmas dolog. Pláne a SuliMozi válogatását, hisz az elérhető örökzöldek közül azokat raktuk a rovatba, amelyek muzeális értékük mellett jelenidősen is a moziszékbe szögezhetik a diákokat.
A Keresztapa (16)
színes, amerikai gengszterfilm, 175 perc, 1972 • rendezte: Francis Ford Coppola
Minden idők legfontosabb maffiafilmje, mozitörténeti jelentőségű alapmű. A Corleone család történetét nem lehet elégszer látni, az ábrázolt gengsztervilág (ál)romantikáján pedig nem lehet elég hosszasan vitatkozni.
A leleményes Hugo (12)
színes, amerikai családi film, 126 perc, 2011 • rendezte: Martin Scorsese
Filmtörténeti tisztelgés misztikus gyermekmesébe csomagolva: a párizsi pályaudvaron bujkáló árva kisfiú sztorija nem csak szép és izgalmas, de a mozgókép egyik legfontosabb úttörőjét is megismerteti a fiatal nézőkkel.
A nagy balhé (12)
színes, amerikai krimi, 125 perc, 1973 • rendezte: George Roy Hill
Aki szereti az Oceans’ Eleven-filmeket, mindenképpen meg kell ismerkednie ezzel a lenyűgöző klasszikussal, amelyben imádnivaló csibészek igyekeznek átverni egy öntelt gengsztervezért. A végső fordulat minden túlzás nélkül tanítani való.
Alkony sugárút (12)
fekete-fehér, amerikai noir, 110 perc, 1950 • rendezte: Billy Wilder
A némafilmkorszak a mából nézve szinte felfoghatatlanul távolinak tűnik – mikor Wilder elkészítette egészen kivételesen zseniális filmjét, még éltek azok, akiknek a hangos mozi berobbanásával váltani kellett. Vagy eltűntek a süllyesztőben. Az Alkony sugárút főszereplője igazi szellemsztár, a film pedig az egyik legtöbbet emlegetett, sokadszori nézésre is lenyűgöző amerikai mozgókép.
A szarvasvadász (16)
színes, amerikai filmdráma, 183 perc, 1978 • rendezte: Michael Cimino
A háború nem „különleges katonai művelet”. 5 Oscar-díjas, megrendítő klasszikus arról, hogy mit tesz a barátsággal, a családdal, a morállal, az erkölccsel, a szeretettel, vagyis az emberrel a földi pokol. Fényképezte: Zsigmond Vilmos!
Az édes élet (16)
fekete-fehér, olasz-francia filmdráma, 174 perc, 1960 • rendezte: Federico Fellini
Marcello írói álmokat dédelgetett, végül újságíró lett. Egy bulvárlapnál dolgozik, a felső tízezer fényűző társasági életének ismert figurája és krónikása. Élvezi a hamis csillogását, tudja mit takar ez, mégis eladja lelkét az ördögnek. Fellini egyik főművének hatása megkérdőjelezhetetlen.
Biciklitolvajok (12)
fekete-fehér, olasz filmdráma, 89 perc, 1948 • rendezte: Vittorio de Sica
Filmtörténeti szempontból természetesen meg kell jegyezni, hogy a neorealizmus egyik remekművéről van szó – de ennél sokkal fontosabb, hogy ennél a szívszaggató apa-fiú történetnél szebb mozgóképet még nem nagyon készítettek.
Egy csodálatos elme (12)
színes, amerikai filmdráma, 140 perc, 2001 • rendezte: Ron Howard
A legendás matematikus John Forbes Nash Jr. igaz történetéből készült, igen hatásos, négy Oscar-díjat nyert alkotás kiváló példája annak, hogyan lehet rafináltan elmesélni egy nem is annyira bonyolult, életrajzi történetet.
Hátsó ablak (12) 1954
színes, amerikai thriller, 112 perc, 1954 • rendezte: Alfred Hitchcock
A thriller géniusza forgatott egy filmet… A moziról. Pontosabban arról a nézőpontról, amelyből a néző is igyekszik megfejteni, amit a vásznon lát. A Hátsó ablak székhez kötött fotóriportere elfelejti, hogy ő nem filmszínházban ül, s így aztán az ő élete is veszélyben lehet!
Jöjj és lásd! (16)
színes, szovjet filmdráma, 142 perc, 1985 • rendezte: Elem Klimov
Minden idők talán legkegyetlenebb és legőszintébb háborúellenes filmje egy parasztfiúról, aki beáll a partizánok közé. Mélységesen felkavaró, kompromisszumok nélküli, radikális műremek a háború bestiális, igazi arcáról.
Kínai negyed (16)
színes, amerikai krimi, 126 perc, 1974 • rendezte: Roman Polanski
Mi az a film noir? S miért lehetett érvényes még a hetvenes években is ez a stílus? S miért az ma is? Megtudható ebből a lebilincselően hangulatos bűnfilmből, amelynek végkifejlete ennyi év távlatából is döbbenetes.
Madarak (16)
színes, amerikai katasztrófafilm, 114 perc, 1963 • rendezte: Alfred Hitchcock
Ma már biztosan élethűbbek lennének a támadások, de Hitchcock madarait így sem tudnák lekörözni – mert ez a film (a nemek közti bizalmatlanság témája mellett) alapvetően arról szól, s arról nagyon is erőteljesen, hogy milyen az, amikor onnan jön a fenyegetés, ahonnan a legkevésbé várjuk. S magyarázatot sem találunk rá.
Mulholland Drive (16)
színes, amerikai-francia thriller, 145 perc, 2001 • rendezte: David Lynch
Először úgy volt, hogy ebből is tévésorozat lesz. Ám Lynch végül folytatásos tévés formában nem készítette el a Los Angelesben játszódó Twin Peaks-t. „Csak” egy önálló, ellentmondásos, ezer titokkal teli remekmű lett belőle.
Oidipusz király (16)
színes, olasz-marokkói filmdráma, 104 perc, 1967 • rendezte: Pier Paolo Pasolini
Sajátos módon adaptálta filmvászonra Szophoklész drámáját az olasz film egyik fenegyereke. A cselekmény két szálon fut: a XX. században játszódó történet főhőse egy katonatiszt családjába születik, és apja már az első perctől féltékeny rá. Az ókori legendában pedig a kis Ödipuszt egy jóslat miatt halálra szánják, távol családjától nevelődik fel.
Psycho (18)
fekete-fehér, amerikai horror, 104 perc, 1960 • rendezte: Alfred Hitchcock
A modern horror első remekműve – Hitchcock nem csak megelőzte a korát, de utat is mutatott neki. A maga idejében a nézők sokkot kaptak a fordulatoktól, ma már azért erről szó sincs. De a Psycho még így is számos meglepetést tartogat.
Rocco és fivérei (12)
fekete-fehér, olasz-francia filmdráma, 177 perc, 1960 • rendezte: Luchino Visconti
Minden idők egyik legkiválóbb olasz filmdrámája a címszerepben egy rendkívül jóképű, fiatal francia színésszel, bizonyos Alain Delonnal. Az ötvenes évek közepén egy déli család érkezik a többi emigránssal együtt az ipari csoda központjába, Milánóba. Az öt testvér, Vincenzo, Simone, Luca, Ciro és Rocco valamennyien másképp reagálnak erre a gyökeres változásra, amely kétségessé teszi mindazokat az értékeket, amelyek között felnőttek.
Sztalker (12)
színes, szovjet sci-fi, 162 perc, 1979 • rendezte: Andrej Tarkovszkij
A sivár iparváros lepusztult perifériáján elterülő és az élet szabályaival dacoló, rejtélyes hely a Zóna. Tarkovszkij nézőt próbáló, klasszikus műve 40 év után azok közé a filmek közé tartozik, amelyekben elmerülni legalább akkora kihívás, mint a legnehezebben emészthető mai szerzői filmek legjavában.

További filmek:
Szédülés (16) 1958
Korhatár-besorolás:
(0) korhatár nélkül megtekinthető
(6) hat éven aluliak számára nem ajánlott
(12) tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott
(16) tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott
(18) tizennyolc éven aluliak számára nem ajánlott